Human Computer Interaction - Σχεδίαση διεπαφής για κινητές συσκευές

Μια κινητή συσκευή πρέπει να είναι φορητή, εύκολη να κρατηθεί στο χέρι και να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον χρήστη ενώ βρίσκεται σε κίνηση. Αυτό σημαίνει ότι εξ ορισμού το μέγεθος της συσκευής και οι δυνατότητες διεπαφής της με τον χρήση είναι διαφορετικές σε σύγκριση με τα υπολογιστικά συστήματα γραφείου. Εξ αιτίας λοιπόν αυτής της διαφορετικότητας, ο σχεδιασμός λογισμικού για τον κινητό υπολογισμό στο πεδίο της διεπαφής ανθρώπου – μηχανής είναι μια πραγματική πρόκληση [1]. 

Τα ζητήματα σχεδίασης που διαπιστώνονται από την αναζήτηση και επισκόπηση των σχετικών άρθρων σχετίζονται με τους περιορισμένους πόρους για διεργασίες Input – Output εξαιτίας κυρίως του μεγέθους των συσκευών αλλά και της περιορισμένης ενεργειακής επάρκειας. Επιπλέον κρίσιμος παράγοντας είναι η κατανόηση των ιδιαίτερων ικανοτήτων ή περιορισμών του κοινού που απευθύνεται το λογισμικό. Στην πραγματικότητα οι δυνατότητες ή οι αδυναμίες του κοινού “στόχου” παίζει καταλυτικό παράγοντα στην επιλογή των κατάλληλων “εργαλείων” [3]. 

 Ιδιαίτερα όσο αφορά την δημιουργία λογισμικού για την αντιμετώπιση των παραπάνω προκλήσεων προτείνεται: 

  •  Χρήση ενδιάμεσου λογισμικού (middleware) με στόχο ενεργοβόρες διεργασίες να μην διεκπεραιώνονται στην κινητή συσκευή για λόγους οικονομίας ενέργειας [1][7]. 
  • Αποτελεσματική αξιοποίηση του διαθέσιμου χώρου οθόνης: 
  • Χρήση Ιεραρχικών menus [1], κάθετο scrolling οθόνης, εμφάνιση / απόκρυψη πληκτρολογίου, παρουσίαση πληροφορίας σε λίστες / ομάδες [2]. 
  •  Ευέλικτη διεπαφή με τον χρήστη: Δυναμική αλλαγή της απεικόνισης ανάλογα με το περιεχόμενο , περιστροφή οθόνης (orientation), δυναμικό και προσαρμοστικό UI ανάλογα με το μέγεθος της οθόνης (responsiveness)[1] [2]. 
  •  Διαχείριση εισαγωγής δεδομένων: Αυτόματη διόρθωση (auto-correctness), αυτόματη συμπλήρωση (auto-complete) , χρήση με δάκτυλα (όχι στυλό), ελαχιστοποίηση χρήσης πληκτρολογίου [2]. 
 Και βεβαίως, μετά την λήψη των σχεδιαστικών αποφάσεων, που συνδυάζουν τα ανωτέρω χαρακτηριστικά, είναι απαραίτητη η αξιολόγηση της λειτουργίας της λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη την άποψη των χρηστών. Ως προς την κατεύθυνση αυτή επιλέγεται η “ανθρωποκεντρική προσέγγιση”. 


Για τους περισσότερους χρήστες το HCI (Human Computer Interface) αντιπροσωπεύει και το τελικό προϊόν [5]. Η μεθοδολογία αυτή, προβλέπει [4][5][6]: 

  •  Καταγραφή των λειτουργικών απαιτήσεων με την μορφή σεναρίων ή Use Cases 
  •  Σχεδιασμό του συστήματος κατ’ αρχήν σε χαμηλής πιστότητας πρότυπα “Low-fi prototypes” (πολλές φορές και σε χαρτί ) και ανατροφοδότηση από τους χρήστες με συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, παρατήρηση χρήσης είτε σε ατομικά είτε σε ομάδες ατόμων (focus groups). 
  • Κατασκευή λειτουργικών πρωτοτύπων χωρίς την πλήρη ή πραγματική λειτουργικότητα “Mixed Fidelity Prototypes” και ανατροφοδότηση από τους χρήστες με συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, παρατήρηση χρήσης είτε σε ατομικά είτε σε ομάδες ατόμων (focus groups). 
  • Κατασκευή λειτουργικών πρωτοτύπων υψηλής πιστότητας “High Fidelity Prototypes” και ανατροφοδότηση από τους χρήστες με συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, παρατήρηση χρήσης είτε σε ατομικά είτε σε ομάδες ατόμων (focus groups).


Βιβλιογραφία 

  1. Huang, K. Y. (2009, October). Challenges in human-computer interaction design for mobile devices. In Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science (Vol. 1, pp. 236-241). 
  2. Nilsson, E. G. (2009). Design patterns for user interface for mobile applications. Advances in engineering software, 40(12), 1318-1328. 
  3. Lazar, J., Feng, J. H., & Hochheiser, H. (2017). Research methods in human-computer interaction. Morgan Kaufmann (pp. 455-458).
  4.  De Sa, M., & Carriço, L. (2011). Designing and evaluating mobile interaction: challenges and trends. Foundations and Trends® in Human–Computer Interaction, 4(3), 175-243. 
  5. Poslad, S. (2011). Ubiquitous computing: smart devices, environments and interactions. John Wiley & Sons (pp 157-164)
  6.  Baek, E. O., Cagiltay, K., Boling, E., & Frick, T. (2008). User-centered design and development. Handbook of research on educational communications and technology, 1, 660-668. 
  7. Miettinen, A. P., & Nurminen, J. K. (2010). Energy Efficiency of Mobile Clients in Cloud Computing. HotCloud, 10, 4-4.

Δεν υπάρχουν σχόλια: