O F.Herzberg με την θεωρία των δύο παραγόντων προσπαθησε να περιγράψει τους παράγοντες υποκίνησης των εργαζομένων στο περιβάλλον εργασίας. Σύμφωνα λοιπόν με την θεωρία αυτή η ικανοποίηση και η απογοήτευση οφείλονται σε διαφορετικούς παράγοντες.
Μέσα από μια σειρά από παρατηρήσεις - αποτελέσματα ερευνών που διεξήχθησαν σε χώρους εργασίας - οδηγήθηκε στο συμπέρασμα ότι η απουσία κάποιων συνθηκών είχαν ως αποτέλεσμα την ύπαρξη συναισθημάτων δυσφορίας και δυσαρέσκειας ενώ ανίστροφα η ύπαρξη τους δεν συνδέοταν απαραίτητα με την υποκίνηση των εργαζομενων. Παρατηρήθηκε επίσης ότι υπάρχουν και αλλοι παράγοντες οι οποίοι είναι κίνητρα ή παράγοντες που υποκινούν τους εργαζόμενους.
Μέσα από μια σειρά από παρατηρήσεις - αποτελέσματα ερευνών που διεξήχθησαν σε χώρους εργασίας - οδηγήθηκε στο συμπέρασμα ότι η απουσία κάποιων συνθηκών είχαν ως αποτέλεσμα την ύπαρξη συναισθημάτων δυσφορίας και δυσαρέσκειας ενώ ανίστροφα η ύπαρξη τους δεν συνδέοταν απαραίτητα με την υποκίνηση των εργαζομενων. Παρατηρήθηκε επίσης ότι υπάρχουν και αλλοι παράγοντες οι οποίοι είναι κίνητρα ή παράγοντες που υποκινούν τους εργαζόμενους.
Κατά τον Herzberg λοιπόν υπάρχουν δύο διακριτά είδη παραγόντων (Herzberg F, Mausner B.,Snyderman B.;1959):
- Οι παράγοντες υγιεινής ή διατήρησης. Οι παράγοντες αυτοί δεν παρακινούν τους εργαζομενους για την αύξηση της απόδοσης τους. Συνεισφέρουν ωστόσο σημαντικά στο να μην υπάρχει δυσαρέσκεια και επομένως να διατηρείτε η απόδοση σε αποδεκτό επίπεδο.
- Οι παράγοντες παρακίνησης. Η ύπαρξη των παραγόντων αυτών κάνει τους εργαζόμενους να έχουν την διάθεση και να προσπαθούν να αποδώσουν τα μέγιστα.Οι παράγοντες παρακίνησης βεβαίως έχουν ως προαπαιτούμενο την ύπαρξη ρων παραγόντων της πρώτης κατηγορίας.
Βιβλιογραφρία
- Herzberg F, Mausner B.,Snyderman B.;(1959); The motivation to wokr.; New York; John Wiley and Sons Inc.
- Montana P., Charnov B.; (2002); Μάνατζμεντ.; Αθήνα; Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου