Διοίκηση με Βάση τα Δεδομένα: Από το Intuition-Driven στο Insight-Driven Management

Για δεκαετίες, οι αποφάσεις στις επιχειρήσεις βασίζονταν κυρίως στην εμπειρία, τη διορατικότητα και το επιχειρηματικό ένστικτο των ηγετών. Το λεγόμενο gut feeling υπήρξε ο ακρογωνιαίος λίθος πολλών στρατηγικών επιλογών, από επενδυτικές κινήσεις μέχρι επιλογές ανθρώπινου δυναμικού. Όμως στη σύγχρονη εποχή της υπερπληροφόρησης, αυτή η προσέγγιση δεν επαρκεί. Η μετάβαση από το intuition-driven στο insight-driven management δεν είναι απλώς τεχνολογική εξέλιξη. Είναι θεμελιώδης μετασχηματισμός του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι οργανισμοί.

Ακόμη - ακόμη και η διαθεσιμότητα δεδομένων –από το ERP και τα CRM, μέχρι τα social media, τα IoT συστήματα και τις cloud εφαρμογές– δεν είναι αρκετή. Η πραγματική πρόκληση είναι η μετατροπή αυτών των δεδομένων σε κατανοήσιμη και αξιόπιστη πληροφόρηση (business intelligence), η οποία θα κατευθύνει τις αποφάσεις με ακρίβεια, προβλεψιμότητα και υπευθυνότητα.

Ένα παράδειγμα αυτού του μετασχηματισμού συναντάται στον χώρο του λιανικού εμπορίου. Μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ που βασιζόταν μέχρι πρόσφατα στις παραδοσιακές πωλήσεις ανά κατάστημα, πλέον ενσωματώνει συστήματα real-time analytics και predictive modeling για τη διαχείριση αποθεμάτων και την προσαρμογή των τιμών. Με εργαλεία όπως το Power BI ή το Tableau, οι μάνατζερ μπορούν να αντιληφθούν μεταβολές στη ζήτηση ακόμα και για την ίδια ημέρα, εξοικονομώντας πόρους και μειώνοντας τις απώλειες.

Εξίσου κρίσιμος είναι ο ρόλος των KPIs (Key Performance Indicators). Στο παρελθόν, μια ετήσια έκθεση με στατιστικά πωλήσεων θεωρούνταν επαρκής. Σήμερα, όμως, ένα insight-driven σύστημα παρέχει δυναμικά dashboards, που αποτυπώνουν την απόδοση ανά προϊόν, περιοχή ή υπάλληλο σε πραγματικό χρόνο. Επιπλέον, η χρήση forecasting models με εργαλεία machine learning επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προβλέπουν με σχετική ακρίβεια την κατανάλωση, τις καθυστερήσεις εφοδιαστικής αλυσίδας ή την πιθανότητα απώλειας πελατών (churn prediction).

Αυτός ο ψηφιακός αναπροσανατολισμός προϋποθέτει, ωστόσο, και πολιτισμική αλλαγή. Δεν αρκεί να «υπάρχουν τα δεδομένα». Πρέπει να καλλιεργηθεί data literacy σε όλα τα επίπεδα του οργανισμού. Οι διευθυντές πρέπει να εξοικειωθούν με έννοιες όπως variance, correlation, confidence intervals. Όχι για να γίνουν στατιστικολόγοι, αλλά για να κατανοούν τι βλέπουν. Να διαβάζουν πίνακες, όχι απλώς Excel.

Τέλος, δεν πρέπει να παραβλέψουμε την ηθική διάσταση: το insight δεν είναι αξία από μόνο του. Πρέπει να είναι τεκμηριωμένο, δίκαιο και απαλλαγμένο από bias. Διότι η διοίκηση με βάση δεδομένα δεν σημαίνει την αντικατάσταση της ανθρώπινης κρίσης και λογικής, αλλά την ενίσχυσή τους.


Βιβλιογραφία

  • Provost, F., & Fawcett, T. (2013). Data Science for Business. O'Reilly Media.
  • McAfee, A., & Brynjolfsson, E. (2012). Big Data: The Management Revolution. Harvard Business Review.
  • Davenport, T. H., & Harris, J. G. (2007). Competing on Analytics. Harvard Business Press.
  • Laursen, G., & Thorlund, J. (2016). Business Analytics for Managers. Wiley.
  • Sharda, R., Delen, D., & Turban, E. (2020). Analytics, Data Science, & Artificial Intelligence: Systems for Decision Support. Pearson.


Δεν υπάρχουν σχόλια: