Στον επιχειρηματικό κόσμο, η έννοια του time to market είναι γνωστή: ποια εταιρεία θα βγάλει πρώτη το προϊόν της και θα κατακτήσει το κοινό. Όμως, σε περιόδους που οι τεχνολογικές, κοινωνικές και κανονιστικές αλλαγές έρχονται καταιγιστικά, εξίσου κρίσιμο γίνεται το time to adapt —ο χρόνος που χρειάζεται ένας οργανισμός για να αφομοιώσει την αλλαγή, να την ενσωματώσει στη λειτουργία του και να συνεχίσει να δημιουργεί αξία. Η ταχύτητα προσαρμογής συχνά καθορίζει αν μια επιχείρηση θα επιβιώσει ή θα βρεθεί εκτός παιχνιδιού.
Η ιστορία μάς δίνει παραδείγματα που δείχνουν με καθαρότητα τη σημασία αυτής της έννοιας. Η Kodak γνώριζε από τη δεκαετία του ’70 τη δυναμική της ψηφιακής φωτογραφίας, αλλά ο χρόνος προσαρμογής της ήταν ανεπαρκής, εγκλωβισμένη στο υπάρχον επιχειρηματικό της μοντέλο. Αντίθετα, η Netflix ξεκίνησε από ταχυδρομική ενοικίαση DVD και μέσα σε λίγα χρόνια μετέτρεψε το μοντέλο της σε streaming, προσαρμοζόμενη γρήγορα στις νέες τεχνολογικές δυνατότητες και τις καταναλωτικές συνήθειες. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό: η μία εταιρεία έχασε την ηγετική της θέση, η άλλη τη δημιούργησε.
Το time to adapt δεν μετριέται μόνο σε μήνες ή χρόνια, αλλά και στην εσωτερική ετοιμότητα μιας εταιρείας. Πόσο ευέλικτες είναι οι διαδικασίες της. Πόσο δεκτικοί είναι οι άνθρωποί της στο νέο. Πόσο γρήγορα μπορεί να δοκιμάσει και να απορρίψει μια στρατηγική που δεν λειτουργεί, χωρίς να παραλύει από φόβο. Η επιχειρησιακή κουλτούρα παίζει καθοριστικό ρόλο εδώ. Ένας οργανισμός που ενθαρρύνει τον πειραματισμό και τη μάθηση προσαρμόζεται γρηγορότερα από έναν που πνίγεται σε ιεραρχίες και γραφειοκρατία.
Σε πρακτικό επίπεδο, οι ηγέτες οφείλουν να ενσωματώσουν το time to adapt στον στρατηγικό τους σχεδιασμό. Δεν αρκεί να παρακολουθούν τις τάσεις, χρειάζεται να καλλιεργούν ένα σύστημα “έγκαιρης προειδοποίησης” για ρυθμιστικές αλλαγές, τεχνολογικές εξελίξεις ή κοινωνικές μετατοπίσεις που μπορούν να επηρεάσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο. Παράλληλα, πρέπει να επενδύουν σε δεξιότητες ανθρώπινου δυναμικού που επιτρέπουν ταχεία προσαρμογή, όπως η ανθεκτικότητα, η δημιουργική σκέψη και η ικανότητα συνεργασίας σε συνθήκες αβεβαιότητας.
Η ταχύτητα προσαρμογής δεν σημαίνει σπασμωδικές κινήσεις ούτε εγκατάλειψη της ταυτότητας μιας επιχείρησης. Αντίθετα, σημαίνει ικανότητα να αναγνωρίζεις τι πρέπει να αλλάξει και τι πρέπει να παραμείνει σταθερό. Είναι η λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην ευελιξία και τη συνέπεια, στον πειραματισμό και την πειθαρχία.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει πιο γρήγορα από ποτέ, το time to adapt γίνεται ο πραγματικός δείκτης ανταγωνιστικότητας. Όποιος προσαρμόζεται έγκαιρα, κερδίζει το μέλλον. Όποιος αργεί, το χάνει.
Βιβλιογραφία
- Kotter, J. P. (2012). Leading Change. Harvard Business Review Press.
- Christensen, C. M. (1997). The Innovator’s Dilemma. Harvard Business School Press.
- Reeves, M., Haanaes, K., & Sinha, J. (2015). Your Strategy Needs a Strategy. Harvard Business Review Press.
- Teece, D. J. (2007). “Explicating Dynamic Capabilities: The Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance.” Strategic Management Journal, 28(13), 1319–1350.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου