Για δεκαετίες, ο Chief Information Officer θεωρούνταν ο θεματοφύλακας της τεχνολογίας. Διαχειριζόταν υποδομές, επέβλεπε συστήματα και κρατούσε «ζωντανά» τα δίκτυα. Σήμερα, ο ρόλος αυτός δεν περιορίζεται σε τεχνική διαχείριση, εξελίσσεται σε στρατηγικό πυλώνα που καθορίζει την επιχειρηματική πορεία. Η μετάβαση από τον technology manager στον business catalyst δεν είναι μόνο σημειολογική, αλλά αντανακλά τις απαιτήσεις ενός περιβάλλοντος όπου η τεχνολογία δεν υποστηρίζει απλώς τη στρατηγική αλλά την καθορίζει.
Η ψηφιακή οικονομία δεν αφήνει περιθώρια για CIO που λειτουργούν σαν «διαχειριστές back-office». Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι εταιρείες λιανεμπορίου που πέρασαν από το φυσικό κατάστημα στο omnichannel. Οι CIO αυτών των οργανισμών δεν αρκέστηκαν στο να «εγκαταστήσουν ένα e-shop». Ανέλαβαν να σχεδιάσουν πλατφόρμες που ενοποιούν δεδομένα πωλήσεων, αποθέματος και εμπειρίας πελάτη, δημιουργώντας έτσι νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Ο CIO παύει να είναι ο άνθρωπος που λέει «ναι ή όχι» σε projects αλλά γίνεται ο συν-αρχιτέκτονας της στρατηγικής.
Στον τραπεζικό κλάδο, η πίεση για ψηφιακό μετασχηματισμό οδήγησε πολλούς CIO να γίνουν φορείς καινοτομίας. Η υιοθέτηση blockchain για διαφάνεια συναλλαγών ή τα predictive analytics για διαχείριση κινδύνου δεν είναι απλά τεχνολογικές πρωτοβουλίες, είναι στρατηγικές επιλογές που επανακαθορίζουν τη θέση της τράπεζας στην αγορά. Έτσι, ο CIO δεν διαχειρίζεται μόνο κόστη IT, αλλά δημιουργεί νέα streams αξίας.
Όμως αυτή η εξέλιξη απαιτεί διαφορετικά skills. Ο σύγχρονος CIO πρέπει να κατανοεί τις δυναμικές της αγοράς, να μιλά τη γλώσσα της διοίκησης και να χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης με τα business units. Χρειάζεται να λειτουργεί σαν translator ανάμεσα στον κόσμο της τεχνολογίας και την επιχειρησιακή στρατηγική. Και αυτό σημαίνει ότι δεν αρκεί να ξέρει πώς δουλεύει μια πλατφόρμα cloud, αλλά πρέπει να εξηγεί πώς το cloud μειώνει το time-to-market ή δημιουργεί competitive advantage.
Υπάρχει, βέβαια, και η παγίδα της υπερβολικής τεχνολογικής προσήλωσης. Όταν ο CIO γίνεται «ευαγγελιστής» τεχνολογιών χωρίς σαφές business case, το αποτέλεσμα είναι τεχνολογικός κατακερματισμός. Αντιθέτως, όταν λειτουργεί ως στρατηγικός συντονιστής, ευθυγραμμίζει την τεχνολογία με τον επιχειρησιακό σκοπό. Μια πολυεθνική παραγωγής FMCG το κατάφερε λανσάροντας μια ενιαία data πλατφόρμα. Ο CIO ηγήθηκε της αλλαγής, όχι ως τεχνικός εκτελεστής αλλά ως επιχειρηματικός ηγέτης που έδειξε πώς η ενοποίηση δεδομένων βελτιώνει τη λήψη αποφάσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η πρόκληση για τους CIO του μέλλοντος είναι να κινούνται ταυτόχρονα σε δύο επίπεδα. Να διασφαλίζουν την τεχνική αξιοπιστία αλλά και να κατευθύνουν την καινοτομία με στρατηγικό βλέμμα. Είναι εκείνοι που αναλαμβάνουν να απαντήσουν στην κρίσιμη ερώτηση «Πώς η τεχνολογία γίνεται εργαλείο διαφοροποίησης και όχι απλώς ένα λειτουργικό κόστος»
Η τεχνολογία γίνεται πλέον συνώνυμη της στρατηγικής. Και ο CIO είναι το πρόσωπο που ορίζει πώς η επιχείρηση θα περάσει από την παθητική κατανάλωση τεχνολογίας στην ενεργή αξιοποίησή της ως μοχλό ανάπτυξης.
Βιβλιογραφία
- Ross, J.W., Sebastian, I., & Beath, C. (2017). How to Develop a Great Digital Strategy. MIT Sloan Management Review.
- Weill, P., & Woerner, S. (2018). What’s Your Digital Business Model? Harvard Business Review Press.
- Peppard, J., & Ward, J. (2016). The Strategic Management of Information Systems: Building a Digital Strategy. Wiley.
- Gartner Research (2022). The Evolving Role of the CIO in Driving Business Transformation.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου