Ubiquitous Computing - Διάχυτος υπολογισμός

Πανταχού παρών υπολογισμός ή διάχυτος υπολογισμός ή "Ubiquitous computing" ή ubicomp, είναι ο όρος που δίνεται στην τρίτη σύγχρονη εποχή των υπολογιστών. Η πρώτη εποχή ορίστηκε από την ύπαρξη ενός κεντρικού κοινόχρηστου υπολογιστή (mainframe), που ιδιοκτησιακά ανήκει σε ένα οργανισμό και παρέχει την δυνατότητα χρήσης σε πολλά άτομα ταυτόχρονα. Εν συνεχεία, ήρθε η δεύτερη εποχή, αυτή του προσωπικού ηλεκτρονικού υπολογιστή, όπου ένας τέτοιος υπολογιστής κυρίως ανήκει και χρησιμοποιείται από ένα άτομο αποκλειστικά. Η τρίτη εποχή, αυτή του διάχυτου υπολογισμού, χαρακτηρίζεται από την εμφάνιση με εκρηκτικούς ρυθμούς, μικρών δικτυωμένων φορητών προϊόντων πληροφορικής με τη μορφή έξυπνων τηλεφώνων, προσωπικών ψηφιακών βοηθών (PDA), αλλά και ενσωματωμένων υπολογιστικών μονάδων σε πολλές συσκευές (πχ πλυντήρια ρούχων) με αποτέλεσμα την διαμόρφωση ενός νέου κόσμου, στον οποίο κάθε άτομο κατέχει και χρησιμοποιεί πολλούς ταυτόχρονα υπολογιστές.

Σήμερα, ο τρόπος που αντιλαμβάνονται οι πολλοί την χρήση των υπολογιστικών συστημάτων και του "υπολογισμού" γενικότερα, παραπέμπει κυρίως σε προσωπικά υπολογιστικά συστήματα (desktop ή laptop), που διαθέτουν πληκτρολόγιο, ποντίκι, οθόνη, έχουν την δυνατότητα να είναι συνδεδεμένα σε δίκτυα κατά κύριο λόγο με χρήση καλωδίου (ή και ασύρματα) , έχουν πρόσβαση σε εκτυπωτή (προσωπικό ή δικτυακό) και μπορούν να επεξεργαστούν και να παρουσιάζουν πληροφορίες στους τελικούς χρήστες μέσω των συσκευών εξόδου.

Ο πανταχού παρών" ή διάχυτος υπολογισμός εμφανίζεται με ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο. Συνεργάζεται και αξιοποιεί δυνατότητες ετερογενών συσκευών, οι οποίες όσο αφορά τουλάχιστον την μορφή και το σχήμα τους δεν έχουν καμία σχέση με τα υπολογιστικά συστήματα όπως περιγράφησαν παραπάνω. Μπορεί να βρίσκεται σε μικρά κυκλώματα (επεξεργαστές) μέσα σε έπιπλα, αυτοκίνητα, κινητά τηλέφωνα, PDA's, τηλεοράσεις, ψυγεία, πλυντήρια κλπ. Όλες αυτές οι συσκευές "τρέχουν" διαφορετικά λειτουργικά συστήματα, μπορούν να διασυνδέονται με άλλες συσκευές, διαθέτουν interfaces για εισαγωγή δεδομένων, και φυσικά δυνατότες παρουσίασης και αλληλεπίδρασης με τους τελικούς χρήστες.


Βιβλιογραφία
  1. Krumn John; (2010); Ubiquitous Computing Fundamentals; CRC Press; pp 1-3

Δεν υπάρχουν σχόλια: